• 02191017183
  • info@paracivil.org

مهاربند کمانش تاب (BRB) چیست و چه کاربردی دارد؟

قاب‌های مجهز به مهاربند کمانش‌ تاب (BRB) یک سیستم باربر جانبی مؤثر و نسبتا جدید برای مهندسان طراح سازه جهت حصول یک عملکرد لرزه‌ای شکل‌پذیر در سازه های فولادی هستند. با طراحی دقیق یک قاب مجهز به مهاربند کمانش‌ تاب، می‌توان به سیستمی دست یافت که قادر به تعمیم شکل‎ پذیری ذاتی فولاد به شکل ‎پذیری کلی سازه باشد؛ و در نتیجه پاسخ سازه به زلزله شدید را کنترل کرده و جایگزین قابل توجهی برای قاب‌های مهاربندی شده معمولی ارائه دهد.

 

مهاربند کمانش تاب

 

به طور کلی مهاربندهای فولادی به دو دسته مهاربندهای همگرا و واگرا تقسیم بندی می شوند. ظرفیت مهاربندهای همگرا متعارف در کشش و فشار، خصوصا در بارگذاری متناوب مانند زلزله بسیار متفاوت است. مهاربندهای همگرا موجود دارای ظرفیت قابل قبولی در کشش هستند، اما تحت فشار در اثر رخداد پدیده کمانش مقاومت مناسبی ندارند. به عبارت دیگر، سیستم مهاربند همگرای رایج در مود فشاری دچار زوال در مقاومت و سختی می شود در حالی که مهاربندهای کمانش ناپذیر عملکرد خوبی از خود نشان داده و منحنی هیسترزیس آن ها کامل و پایدار و در عین حال متقارن است و افت در مقاومت و سختی آن ها مشاهده نمی شود. برای آشنایی بیتشر با مهاربند کمانش تاب پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر برگرفته از صفحه اینستاگرام مهندس امیرطه نوروزی رو حتما ببنین تا به درک بهتری از این المان ها برسین.

تاریخچه مهاربند کمانش تاب

مهاربندهای کمانش‌ تاب که اوّلین بار در سال 1989 میلادی در ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه در سراسر جهان به عنوان اعضای لرزه‌ بر در مناطق لرزه‌خیز، از جمله در ژاپن، ایالات متحده امریکا، چین و... به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. سال 1970 میلادی، تعدادی محقّق در کشورهای ژاپن و هندوستان در تحقیقات خود به نتایج چشمگیری رسیدند و مفاهیم پایه مهاربندهای کمانش ‌تاب ارائه شدند. ساکی، وادا و همکاران، در سال 1988 میلادی، از لوله‌های فولادی که داخل آن با ملات پر شده بود به مهار کمانش سازه پرداختند و اوّلین مهاربند کمانش‌ تاب ایجاد شد.

 

 

بحث درباره این مقاله

نظرات

  • 18737 1402/04/25 18:03
    تعریف نشده است سمانه حبیبی

    با درود و خسته نباشید مهندس عزیز همونطور که میدونید برای مهاربند های کمانش تاب نمی توانیم هر نوع و هر شکلی داشته باشیم مثلا در قاب های مهاربندی شده همگرا که به شکل ضربدری هستند نمی توانیم از این نوع (BRB) استفاده کنیم و در واقع فقط در قاب های مهارندی شده 7 و 8 و قطری می توانیم BRB داشته باشیم. حال سوال اینجاست که در مهاربند های 7 و 8 اگر تیر پیوند داشته باشیم حتما باید همگرا یا حتما باید واگرا باشند ؟ یعنی ارتفاع و طول تیر پیوند اگر BRB داشته باشیم محدودیت دارد ؟

    پاسخ
    18772 1402/05/03 21:34
    سجاد وزیریان سجاد وزیریان admin ارسال18737

    سلام مهندس جان وقت شما بخیر. بله مهندس این فاصله باید در اونقدری کم باشه که بازم ما بتونیم اون مهاربند 7 و 8 رو همگرا لحاظ کنیم، چون اگر هم بی آر بی داشته باشیم هم واگرایی ( و تیر پیوند) اون وقت شرایط پیچیده ای به وجود میاد که در اکثر آیین نامه ها اصلا بهش پرداخته نشده ( هرچند که ناممکن نیست ولی عملا سمت این موضوع نمیرن طراح ها)

    پاسخ

    ارسال نظرات

    پاسخ

مطلع شدن از جدید ترین خبر ها

برای دریافت جدیدترین اخبار و مطلع شدن از جشنواره پاراسیویل ایمیل خود را وارد کنید

اطلاعات خود را وارد کنید.