• 02191017183
  • info@paracivil.org

میزان حقوق و درآمد مهندس عمران در ایران و خارج از ایران چقدر است؟ به همراه بررسی روش های کسب درآمد

مهندسی عمران از زیرشاخه‌های رشته‌های دانشگاهی ریاضی است. اگر شما هم به ساخت پل، تونل، جاده، ساخت و ساز بنا‌های مسکونی و تجاری علاقه‌ مند هستید، مهندسی عمران مناسب‌ ترین شغل برای شما خواهد بود. درآمد مهندس عمران از مهم‌ ترین مواردی است که یک فرد به آن توجه می‌کند. در این مقاله به بررسی 6 مورد از روش های کسب درآمد از مهندسی عمران می پردازیم.

 

مهندسی عمران

 

مهندس عمران کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

مهندس عمران، بر اساس قواعد و اصول مهندسی، مطالعه و برنامه ریزی و درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و اقتصادی، سازه ی بناهای مورد نیاز جامعه را باتوجه به معماری ارائه شده، و محاسباتی که انجام می شود، طرح و اجرا می کند. همچنین تعمیر و مقاوم سازی سازه ی بناهای موجود نیز در حیطه کاری مهندسین عمران می باشد.

رشته مهندسی عمران، بواسطه گستردگی شاخه های آن، به حوزه های مختلفی تقسیم بندی می شود که در ادامه نام برده می شوند:

 

  • سازه: ساختمان های شهری، صنعتی، پل، تونل و ...
  • محیط زیست
  • آب: سد، کانال، اسکله و ...
  • حمل و نقل: راهسازی، فرودگاه، راه اهن و ...
  • نقشه برداری
  • ژئوتکنیک (خاک)

 

وظایف مهندس عمران

با توجه به این تنوع شغلی که بازار کار مهندسی عمران دارد، فرد می‌تواند در پروژه و شرکت‌های مختلف بر اساس زمینه کاری خود که انتخاب می کند و در آن مهارت کسب می کند، فعالیت داشته باشد. از این رو، وظایف مهندس عمران بطور کلی شامل موارد زیر می‌شود که البته عموما بصورت کار تیمی انجام می شود:

 

  • بررسی محل پروژه
  • ارزیابی میزان ارزش و خطرات احتمالی در محل پروژه
  • محاسبات و تهیه نقشه ها با کمک گرفتن از نرم افزارهای تخصصی عمران و مطابق ضوابط آین نامه ها
  • برقراری ارتباط با پیمانکاران، معماران، مشاوران و همکاران جهت نهایی سازی نقشه ها و شروع پروسه اجرا
  • رعایت استاندارد‌ها و نکات ایمنی در حین اجرا
  • مدیریت بودجه و برنامه‌ریزی مالی پروژه
  • حضور در جلسات عمومی مربوط به پروژه
  • ارائه گزارش‌ها و پیشنهاد‌های پروژه
  • نظارت بر روند اجرایی کار و پیشرفت آن
  • حضور در محل پروژه برای چک کردن روند کار که مطابق نقشه ها و استاندارد ها باشد

 

وظایف مهندس عمران

 

عوامل مؤثر در تعیین درآمد مهندس عمران

یکی از مهم‌ ترین فاکتور‌های تأثیرگذار بر درآمد مهندس عمران، حوزه کاری است. به عنوان مثال، میزان حقوق پیمانکار پروژه‌های دریایی با پیمانکار حوزه اجرای ساختمان بسیار متفاوت است. که البته به همان نسبت سختی کار هم بیشتر است.از جمله عواملی که در تعیین درآمد مهندس عمران نقش دارند، عبارت‌اند از:

 

  • موقعیت جغرافیایی محل سکونت و کار
  • میزان مهارت
  • میزان سابقه کار و تجربه شخصی
  • مدرک تحصیلی دانشگاهی
  • نقش تعیین شده برای مهندس در سازمان دولتی یا خصوصی مانند مدیر پروژه، مدیر مهندس یا مهندس ارشد
  • حوزه فعالیت
  • شرایط محیط کاری
  • پرزنت قوی از کار و مهارت ها و ارتباط سازی موثر

 

روش های کسب درآمد مهندس عمران

با توجه به مطالب گفته شده، فردی که در یکی از زیرشاخه‌های مهندسی عمران موفق به کسب مدرک تحصیلی شده است، می‌تواند با استفاده از شیوه‌های مختلف، کسب درآمد داشته باشد. باتوجه به حجم بالای فارغ الحصیلان در تمام رشته های مهندسی، شرایط با گذشته برای ورود به بازار کار فرق کرده است. قبلا پس از گرفتن مدرک دانشگاهی، به استناد آن فرد می توانست در پروژه یا شرکت های دولتی و خصوصی مستقیما وارد کار شود. اما الان دو عامل برای ورود به بازار کار علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی بسیار موثر است: کارآموزی و کسب مهارت با گذراندن دوره ها و مطالعات مختلف. اگر در کنار دانشگاه، دوره هایی جهت کسب مهارت کاربردی مطابق با نیاز بازار گذرانده باشید و بعد از آن به عنوان یک مهندس در پروژه یا شرکتی به عنوان کارآموز بدون دریافت حقوق وارد شوید، می توانید در صورت نشان دادن مهارت و صلاحیت خود، آنجا بعد از مدتی مشغول به کار شوید مسیر تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق را طی کنید.

بطور کلی، قالب و شکل کسب درآمد از مهندسی عمران به حالت های زیر تقسیم بندی می شود:

1. کار در شرکت‌های خصوصی یا سازمان‌های دولتی

زمانی که فرد با گذراندن دوران کارآموزی، موفق به کسب تجربه و مهارت کافی شد، می‌تواند در شرکت های خصوصی یا دولتی (بسته به تامین شرایط و علاقه شخصی) به عنوان یک نیروی متخصص شروع به فعالیت و دریافت حقوق کند.

2. فعالیت به عنوان مهندس ناظر نظام مهندسی

در صورت گرفتن مدرک کارشناسی عمران، با گذشت سه سال از زمان فارغ التحصیلی، فرد می تواند با شرکت در آزمون صلاحیت نظارت، در صورت قبولی، پروانه اشتغال نظارت خود را دریافت کند و سالانه بر اساس ظرفیت های موجود و دارای محدودیت، پروژه ساختمانی برای نظارت ساختمان به فرد ارجاع می شود و بر اساس تعرفه های مصوب، حق الزحمه به فرد پرداخت می شود.

3. فعالیت مستقیم در کارگاه های پروژه ها در حین ساخت

هر کارگاه احداث پروژه ساختمانی، صنعتی، پل، راه آهن و ... نیاز به نیروی کار و نیروی متخصص مهندسی دارد. برای مثال در کارگاه های بزرگ، پروژه دارای جایگاه هایی مانند مدیر پروژه، سرپرست کارگاه، کارشناس اجرایی، نیروی دفتر فنی، نیروی hse و ... می باشند که مستقیما در کارگاه مشغول فعالیت می باشند و حقوق دریافت می کنند.

4. دورکاری و گرفتن پروژه بصورت شخصی بدون کار در شرکت ها

بعد از کسب تجربه در پروژه و شرکت ها، فرد اگر به درستی با افراد مختلف ارتباط گرفته و خود را به درستی و توانایی خوب در معرض دید دیگران گذاشته باشد، می تواند بدون کار در شرکت، مستقیما پروژه گرفته و در خانه پروژه را انجام دهد (کارهایی مثل طراحی و محاسبات و مدلسازی و .. که با سیستم سر و کار دارد) و با گرفتن پیش پرداخت کار را شروع و موقع تحویل پروژه مبلغ کامل را دریافت کند.

5. راه‌اندازی شرکت مهندسی

بسیاری از افراد نسبت به کار کردن برای دیگران حس خوبی ندارند. این افراد در صورتی که منابع مالی خوبی در اختیار داشته باشند، بعد از کسب تجربه در بازار کار مهندسی و اختن شبکه برای گرفتن پروژه، می‌توانند شرکت مهندسی خود را با درنظر گرفتن قوانین و با گرفتن مجوز تأسیس کرده و به این شکل کسب درآمد کنند.

6.انجام کار‌های اینترنتی

یکی از مواردی که به کسب درآمد مهندس عمران کمک می‌کند، مشاغل اینترنتی و آنلاین است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • راه‌اندازی وبلاگ تخصصی
  • اقدام به فروش نقشه‌های ساختمانی
  • راه‌اندازی و مدیریت کانال یوتیوب جهت ارائه موارد آموزشی
  • ارائه دوره‌های آموزشی آنلاین،حضوری و آفلاین
  • ارائه خدمات مشاوره تخصصی برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته‌های مهندسی عمران
  • استخدام به صورت دورکار برای برخی سازمان‌ها

 

بررسی درآمد مهندس عمران در کشور‌های مختلف

با توجه به اینکه داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب مانند شهر یا کشور از پارامتر‌های تأثیرگذار در تعیین درآمد مهندس عمران به حساب می‌آید، مقدار حقوق می‌تواند در کشور‌های مختلف مانند آلمان، کانادا، آمریکا و... متفاوت از یکدیگر باشد و افراد با توجه به شرایط خود می‌توانند جهت کار در این مناطق اقدام کنند.

درآمد مهندس عمران در ایران

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی عمران می‌توانند در حوزه‌های مختلف ه در بالا در مورد آن صحبت شد مشغول بکار شوند.

فارغ‌التحصیل رشته مهندس عمران با حضور در هر یک از موقعیت‌های گفته شده، می‌تواند به درآمددست پیدا کند. میزان درآمد مهندس عمران بسته به شرایط، افزایش نیز دارد. بر اساس قانون کار، حقوق مهندس عمران در ایران بسته به مدرک تحصیلی می‌تواند به صورت متوسط بین ۷ میلیون الی ۱۲ میلیون تومان باشد. این مقدار در شهر‌های کوچک با توجه به موقعیت جغرافیایی کمتر نیز خواهد بود. در صورت کسب تجربه، داشتن تخصص و توانایی هایی که هر کسی ندارد و مشغول بودن در پروژه های بزرگ در جایگاه کاری تراز اول، به عنوان مثال در جایگاه سرپرست کارگاه می تواند بعضا درآمد بالای 30 الی 40 میلیون تومانی نیز داشته باشد. اما کمتر از پنج درصد مهندسین در صورت کار کردن برای دیگران به این مقدار درآمد خواهند رسید.

درآمد مهندس عمران در آلمان

آلمان یکی از کشور‌های مهاجرت خیز برای رشته‌های مهندس عمران است. از جمله مهم‌ترین مواردی که باعث شده این کشور به عنوان بهشت مهندسان شناخته شود، پذیرش آسان مهاجران، دریافت آسان ویزای کاری، هزینه‌های مصرفی معقول، متعادل بودن هزینه‌های دریافتی از کار و خرج برای زندگی، بافت قدیمی کشور و معماری سبز آلمان است.

با توجه به تحقیقات انجام شده در حال حاضر، میزان درآمد مهندس عمران در آلمان به طور متوسط بین 39 تا 68 هزار یورو در سال است. این در حالی است که میزان هزینه متوسط زندگی در آلمان برای یک نفر حدوداً ۷۷۱ یورو در ماه  خواهد بود. یکی از نکات قابل توجه درباره میزان درآمد مهندس عمران با سابقه کار زیر ۱ سال است که حداقل ۳۹ هزار یورو خواهد بود.

درآمد مهندس عمران در آمریکا

موقعیت جغرافیایی آمریکا موجب شده تا یک مهندس عمران در شروع کار خود، حقوقی معادل ۵۶ هزار دلار در سال داشته باشد. بسته به میزان تجربه کاری و نحوه مهاجرت این مقدار می‌تواند به 100 هزار دلار در سال تغییر کند.

راه‌های افزایش درآمد مهندس عمران

با استفاده از قاعده زیر می‌توانید به یک مهندس عمران پول‌دار در گذر سالیان تبدیل شوید:

توجه به بالا بردن تخصص و سواد، ارتباطات موثر و توانایی مذاکره بطور همزمان

سخن پایانی

میزان درآمد مهندس عمران بسته به شرایط مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی و محیطی، میزان تجربه و سابقه کار، داشتن مهارت تخصصی و عمومی، جنسیت، حوزه فعالیت، نوع سازمان خصوصی یا دولتی و... می‌تواند متغیر باشد. افراد فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی عمران می‌توانند در حوزه‌های مختلف مانند ساخت و ساز، پروژه‌های دریایی، صنعتی و... فعالیت داشته باشند.

 

بحث درباره این مقاله

نظرات

  • 18571 1402/04/15 01:00
    تعریف نشده است آرمیتا کریمی

    درود بر شما مقاله خوبی بود ولی کاش در مورد درآمد دلاری یک مهندس عمران هم صحبت می کردید واقعا به اطلاعات دقیق و به روز در این زمینه نیاز داریم که میتونه خیلی راهگشا باشه و مشکل درآمد های نسبتا کم مهندسان عمران و سازه رو در ایران کاهش بده . البته احتمالا برای هر کشوری روش پروژه گرفتن و درآمد دلاری داشتن متفاوته ولی لطفا حداقل چند کشور رو به شکل مفصل توضیح بدین یا حداقل یک منبع موثق در این زمینه معرفی کنید با سپاس از مجموعه خوب تون

    پاسخ

    ارسال نظرات

    پاسخ

مطلع شدن از جدید ترین خبر ها

برای دریافت جدیدترین اخبار و مطلع شدن از جشنواره پاراسیویل ایمیل خود را وارد کنید

اطلاعات خود را وارد کنید.