بحث همپوشانی و مهاری در تقویت تیرها و نکات تکمیلی برای لنگر خمشی
پاسخ کوتاهبرای تقویت تیرها و امتداد آرماتور تقویتی، طول همپوشانی و مهاری باید رعایت شود. در نبود فضای کافی، میتوان از میلگرد قلابدار استفاده کرد یا سایز میلگرد را کاهش داد.
-
M.Mousavi
استاد یک سوال نیاز نیست ارماتور تقویتی تیر به اندازه طول همپوشانی ادامه پیدا کنه که طول عملیش لحاظ بشه؟
AmirTaha Norouzi : کلا ایین نامه ابا تطابق کامل و بی کم و کاست با aci داره، به همین خاطر اگر خواستی از ابا استفاده کتی، باید حواست به این طرافت ها هم باشه یعنی دقیقا باید همش اجرا بشه و اگه یه بند رو فقط برداریم ازش، مثل این مورد که گفتم، دردسر میشه 1398-06-11 -
M.Mousavi
بله درسته من اشتباه گفتم منظورم طول مهاری بود. پس به عنوان نتیجه گیری در جایی از تیر که به ستون نمیخوره طولی که از ایتبس برمیداریم برای ارماتور تقویت به عنوان طول تِئوری هست و باید به اندازه طول مهاری به اون اضافه کنیم درسته؟
Hamed eghbali : سپاس پشتیبان عزیز و دوست داشتنیم.../ درستش کردم ❤️❤️❤️🙏🙏🙏 1398-06-11 -
AmirTaha NorouziHamed eghbali : سپاس پشتیبان عزیز و دوست داشتنیم.../ درستش کردم ❤️❤️❤️🙏🙏🙏در پاسخ به M.Mousavi
بله درسته من اشتباه گفتم منظورم طول مه...
اره درسته
M.Mousavi : باید قلاب استاندارد بزنیم انتهای میلگرد رو درسته؟ @AmirtahaNorouzi 1398-06-11
حالا یه سوال هم من ازت میپرسم در تکمیل این بحث (مدل امتحانی😉)
حالا اگه ستون کناری باشه و اونطرفش تیر نباشه و جا نباشه که به اندازه طول مهاری ادامه بدیم، حکم چیه؟ -
رضا دهنویHamed eghbali : خدارو شکر حل شد.../ ❤️❤️❤️در پاسخ به AmirTaha Norouzi
اره درسته حالا یه سوال هم من ازت میپرس...
سلام مهندس از طول گیرایی میلگرد قلابدار استفاده میکنیم اگر بعد ستون جواب نداد سایز میلگرد رو کم میکنیم
AmirTaha Norouzi : البته نیازی نیست، هم توی دستورالعمل نظام به این ۱/۳ اشاره شده ، که این عدد از طول مهاری بیشتر هم هست، مثلا اگر نرم افزار در چهار ایستگاه گزارش میکرد به جای سه ایستگاه، اونوقت میدیدن که در ایستگاه ۱/۴ ارماتور میخواد و به همین منوال ... دلیل نرم افزاری هم داره که یه سرنخ میدم هر کدوم از دوستان که علاقه مند بود سرنخ رو دنبال کنه: نمودار ممان حول محور اصلی تیر ، حاصل از ترکیب بار بحرانی حاکم بر طراحی، رو نگاه کنین 1398-06-11 -
رضا دهنویAmirTaha Norouzi : البته نیازی نیست، هم توی دستورالعمل نظام به این ۱/۳ اشاره شده ، که این عدد از طول مهاری بیشتر هم هست، مثلا اگر نرم افزار در چهار ایستگاه گزارش میکرد به جای سه ایستگاه، اونوقت میدیدن که در ایستگاه ۱/۴ ارماتور میخواد و به همین منوال ... دلیل نرم افزاری هم داره که یه سرنخ میدم هر کدوم از دوستان که علاقه مند بود سرنخ رو دنبال کنه: نمودار ممان حول محور اصلی تیر ، حاصل از ترکیب بار بحرانی حاکم بر طراحی، رو نگاه کنیندر پاسخ به AmirTaha Norouzi
البته نیازی نیست، هم توی دستورالعمل نظام به این ۱/۳ اشاره شده ، که این عدد از طول مهاری بیشتر هم هست، مثلا اگر نرم افزار در چهار ایستگاه گزارش میکرد به جای سه ایستگاه، اونوقت میدیدن که در ایستگاه ۱/۴ ارماتور میخواد و به همین منوال ... دلیل نرم افزاری هم داره که یه سرنخ میدم هر کدوم از دوستان که علاقه مند بود سرنخ رو دنبال کنه: نمودار ممان حول محور اصلی تیر ، حاصل از ترکیب بار بحرانی حاکم بر طراحی، رو نگاه کنین
تیر دو سر گیردار در انتهای تکیه گاه بیشترین لنگر خمشی رو تحمل میکنه مخصوصا لنگر منفی. برای همین در بالای تیرها در دو انتها بیشترین سطح مقطع رو ایتبس میده. چون تیر دو سر گیردار تحت بار ثقلی اگر به دیاگرام آن نگاه کنیم در دو انتها لنگر منفی و در وسط لنگر مثبت داره و حالا تحت بارگذاری سیکلی زلزله در دو انتها لنگر منفی و مثبت ایجاد میشه خب پس در دو انتها در بالای تیرها بیشترین لنگر منفی رو داریم
1398-06-11
البته امیدوارم درست گفته باشم
این گفتگو از گروه تلگرام پرسش و پاسخ ما به اشتراک گذاشته شده است و به معنای تأیید یا رد آن توسط مجموعه پاراسیویل نمیباشد.
آیا این پرسش پاسخ برای شما مفید بود؟
موزش صفر تا صد نقشه کشی سازه های بتنی و فولادی و سوله (آپدیت با مبحث 9 ویرایش 1399)
تخفیف ویژه!
با استفاده از این فرصت ویژه، میتوانید از تخفیفهای شگفتانگیز بر روی دورههای آموزشی ما بهرهمند شوید. این تخفیف فقط برای مدت محدودی در دسترس است.
برای مشاهده تخفیف، روی دکمه زیر کلیک کنید:
مشاهده آموزش ها با تخفیف